Blogi

Pienen kuljetusliikkeen saneeraus

2020-11-24 | Blogi

 

– Mitä tapahtui, mitä tehtiin ja mitä jäi käteen?


Silloin, kun kuljetusalan yritys joutuu taloudellisiin ongelmiin, joudutaan ahtaalle.  Suuriksi huolenaiheiksi nousevat muun muassa ”kallista rahaa” olevat verovelat, ulosoton perimis- ja turvaamistoimet ja ongelmat ennakkoperintärekisterin (epr) puolella.  Usein kuljetusalan yrityksen ongelmia ovat lupaviranomaisen (ELY) valvomien liikennelupien voimassa olo sekä mahdolliset vaikeudet niiden uusinnassa. Näitä murheita ei ihan kaikilla muilla aloilla olekaan.

”Otimme työn alle tämän kirjoituksen pohjana olleen pienen kuljetusalan yrityksen lähtötilanteessa aluksi melko tavanomaisessa tilanteessa” – toteaa Yritysfakta Oy:n toimitusjohtaja Mikko Tusa. Mutta mitä tapahtui ja mitkä asiat olivat kuljetusyrittäjän murheina?

Millainen tämä kuljetusalan yritys oli?

Jo 60-luvulta toimineen yrityksen liikevaihto lähtötilanteessa oli noin 320.000 euroa, mutta heikko kannattavuus oli velkaannuttanut yritystä. Vuoden tuloslaskelman tärkeä luku liikevoitto näytti pakkasta jo -14 %, mikä oli velkaantumisen taustalla.

Sitten alkoi tapahtua

Eräänä aamuna saman vuoden lokakuussa ”pamahti” yrittäjälle tieto ensimmäisestä julkisesta maksuhäiriöstä! Jokainen tietää mitä siitä seuraa, kun siihen asti kuljetusyrittäjä oli kyennyt selviytymään maksuistaan.


Yrittäjä keskusteli Yritysfaktan kanssa, mutta ei halunnut vielä edetä


Lokakuun lopulla yrittäjä keskusteli ensimmäisen kerran Yritysfaktan asiantuntijan kanssa, mutta yrittäjä keskusteltuaan myös muiden kanssa yrityksessä, ei vielä halunnut edetä tilanteen vakauttamiseksi. Tämä siitä huolimatta, että jo tässä vaiheessa Yritysfaktan palvelun avulla mm. yrityksen ennakkoperintärekisterimerkintä (epr) liikennelupineen olisi voitu turvata samoin kuin yritys olisi saada jo tällöin ns. konkurssisuojan sekä muut toimintaa turvaavat ja helpottavat seikat käyttöönsä. Yrityksen johto pohti tilannetta lähes pari kuukautta, mutta tilanne jäi edelleen auki.


Seuraava isku

Kun pöly ensimmäisestä maksuhäiriöstä oli hieman laskeutunut ja vielä uskottiin selvittävän painamalla entistä kovemmin töitä, tuli seuraavan vuoden helmikuun alkupäivinä jälleen uusi isku eli – uusi maksuhäiriö!

Sitten tapahtui jälleen

Saman vuoden helmikuun lopulla yritys poistettiin verovelkojen vuoksi epr-rekisteristä.  Tämän osalta kuljetusyrityksessä ollaankin todellisen ongelman kanssa tekemisissä – asiakkaathan edellyttävät epr-rekisterin voimassa oloa! Tämän seurauksena yritykseen kohdistetut perimistoimet voimistuivat edelleen, kassatilanne alkoi heiketä sekä yleinen luottamus vähetä pitkään toimineen yrityksen ympäriltä.

Liikenneluvat vaarassa

Tiedossa oli, että verovelat aiheuttavat uhan myös kuljetusliikkeen liikennelupien voimassa ololle sekä niiden uusinnan osalta.


Konkurssihakemus!

Samaisen vuoden huhtikuussa velkoja lähetti yritykselle konkurssihakemuksen, mikä on myös julkinen maksuhäiriötapahtuma. Yleensä tässä vaiheessa myös muut yrityksen velkojat ja asiakkaat alkavat reagoimaan syntyneeseen tilanteeseen ja niin tapahtui tässäkin.

Yrityksen johto lähtee viimein liikkeelle

Huhtikuun 16. päivänä klo 10.30 yrityksen johto otti yhteyttä Yritysfaktan asiantuntijaan ja ilmoitti haluavansa tulla ensiksi alkukartoitukseen sekä haluavansa tämän jälkeen todennäköisesti käynnistää välittömät toimet kuljetusyrityksen talouden vakauttamiseksi. Seuraavana päivänä klo 10.00 alkaneessa kartoituspalaverissa yrittäjä teki päätöksen edetä nopeasti yrityksen talouden vakauttamiseksi Yritysfakta Oy:n avulla


Mihin lopulta tultiin?

Yritysfakta jätti yrityksen asiamiehenä saneeraushakemuksen vakauttamis-suunnitelmineen käräjäoikeudelle, jolloin yritys alkoi välittömästi nauttimaan konkurssisuojaa, jotta määräpäivään tullut konkurssihakemus saatiin käräjäoikeudessa pysähtymään.  Hakemus hyväksyttiin kesäkuussa ja näin yritys tuli laajennetun lain mukaisen suojan piiriin, jolloin ulosotto- ja muu perintä sekä vanhojen velkojen maksut pysähtyivät, viivästys- ja perimiskulujen kertyminen lakkasi ja yritykselle sisään tuleva raha jäi sen käyttöön. Näin kuljetusyritys kykeni maksamaan uudet tulevat veronsa ynnä muut maksut lähes häiriöttä jatkossa vakautuksen ansiosta. Samalla alkoi liikennelupia (AVI) koskeva lain mukainen suoja.

Menettelyn alkamisesta kahden päivän kuluttu yritys merkittiin takaisin ep-rekisteriin, jolloin vaikeuksiin joutunut toiminta myös helpottui.

Mitä kuljetusyrittäjälle ja yritykselle nyt kuuluu?

Viimeksi päättynyt liikevaihto on noussut takaisin noin 17 % noin 200.000 euroon, kannattavuus on kohentunut tuloslaskelman liikevoiton ollessa nyt selvästi plussalla eli 17 %:iin kaikkien kulujen jälkeen. Vaikka tätä kirjoitettaessa maassa vallitsee syvä matala, ei tässä yrityksessä enää murehdita menneitä, paiskitaan töitä katsellen tulevaisuuteen!

 

Kuljetusyrittäjä – yllä oleva tarina voisi olla myös Sinun?

Yrittäjä – otathan tarvittaessa yhteyttä Faktan maksuttomaan asiakaspalveluun puhelin 010 328 4811 tai sähköpostitse yritysfakta@yritysfakta.fi

Liikennelupa- ja epr-asioissa lisätietoja:

Mikko Tusa 010 328 4811 / mikko.tusa@yritysfakta.fi

 

Yrityksesi puolesta – Fakta!

Yritysfakta auttaa, ota yhteyttä!

Tarvitsetko apua tai onko Sinulla kysyttävää? Täytä alla oleva lomake ja otamme Sinuun yhteyttä.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.